Milí rodiče,

v této várce se zaměříme zejména na předškoláky nebo šikovné předpředškoláky 🙂
Následující úkoly se  budou týkat zejména rozvoje sluchového vnímání, které je nezbytné pro pozdější školní úspěšnost ve čtení a psaní.
Příklady rozvoje sluchového vnímání:
a) rýmy
Pro některé děti nesmírně těžká věc, často trvá velmi dlouho, než pochopí jak na to. Před pracovními listy je třeba zařazovat klasická říkadla, písničky, básničky (ideálně s pohybovým doplněním), tak se to děti naučí přirozeně. rymy
b) sluchová pozornost
Řekni, které slovo jsem říkala dvakrát (vyžaduje soustředění a paměť) sluchova pozornost
Další možností je tlesknutí na dané slovo ve vyprávění – například dítě tleskne pokaždé na slovo kočka v pohádce O pejskovi a kočičce
c) rytmizace – dítě opakuje stejný rytmus, co dělám já – tleskání, bouchání do stolu, bubnování… Můžete se i střídat, děti rády vedou 🙂
d) na sluchovou paměť bych doporučila hry typu: Balím si na dovolenou a do kufru si zabalím – každý přidá jednu věc a opakuje i to, co říkali ti před ním.
e) slabiky

vytleskávejte je v říkadlech, básničkách, rozpočítadlech, v jednotlivých slovech. Když už dítě zvládne slabiky vytleskat v jednotlivých slovech, můžeme určovat počet slabik ve slově, případně zaznamenávat tento počet graficky. Dále lze určovat první a poslední slabiky ve slově, hrát slovní fotbal se slabikami. slabiky

f) hlásky na počátku slova
V případě, kdy si dítě dokáže dobře poradit se slabikami, můžeme se vrhnout na hlásky. Z počátku dopručuji hlásky “zdůraznit” = čččaj, aby dítě mělo větší šanci pochopit úkol. Nebojte se znázorňovat. Doporučuji začínat sykavkami, které jde pěkně prodloužit.
Zpočátku začínejte variantou začíná nebo nezačíná to slovo na danou hlásku, až později otázka, na kterou hlásku slovo začíná? hlasky
Přejeme krásné dny a brzy se těšíme na viděnou!